Hardebergaspåret är ett stråk från centrala Lund till Södra Sandby som används flitigt av lundaborna. Här möter du människor som cyklar, springer, promenerar, rastar hunden, kör barnvagn, åker rullskidor mm. Det är ursprungligen ett järnvägsspår.
Kevin Lynch kom 1960 ut med en bok, "The image of the city", som beskriver en metod för den som rör sig i en stadsmiljö att identifiera olika element som påverkar läsbarheten av och orienterbarheten i omgivningen. Dessa element är också identifierbara i andra landskap än stadens och metoden kan användas för analys av landsbygd, parker och trädgårdar. Metoden tar hänsyn till allt visuellt, både byggnader och landskap. Den beskriver endast fysiska kvaliteter.
De element Lynch beskriver är:
Distrikt, ett sammanhållet område av homogen karaktär
Stråk, förflyttningsleder
Kanter/barriärer, en upplevelsemässig och/eller fysisk gräns
Knutpunkter, när stråk och/eller distrikt strålar samman
Landmärken, upplevelsemässigt signifikanta element som är synliga över avstånd
Vidare genom Linnéparken....
...upp genom Galjevången
Korsa E22
...vidare genom Linero...
...Mårtens Fälad och Östra Torn...
Ut på landet....
Åkern mellan det växande Lund och Kungsmarken
Vidare mot Kungsmarken
Aktivitet...
...och vila
Aktivitetet på golfbanan...
Här fortsätter Hardebergaspåret mot Södra Sandby...men det blir en annan dag...
Golfklubben...
...med naturreservat...
Åter mot Lund!
Gröna stråk där man inte samsas med biltrafik och som gör det möjligt att utan bil förflytta sig i staden, mellan olika stadsdelar, orter och naturområden är viktiga inslag i urbana miljöer för en upplevelse av grön miljö. Här ges möjlighet till mental återhämtning och utövande av olika former av fysisk aktivitet.
Upplevelsevärdet längs detta stråk finns i de varierande och fascinerande naturmiljöerna, en känslan av att komma in i "en annan värld", tystnad och djurliv. Här finns även, för en regelbunden användare, en tydlig årstidsvariation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar